X
تبلیغات
طبيعت را زیبا باید دید - آرارات
زیبائی طبیعت بستگی به حفظ آن دارد

 

کشتی نوح در کوههای آرارات

"و لقد ترکناها آية فهل من مدّکر"(سوره قمر، آيه 15)
        ترجمه"  و ما آن کشتی را محفوظ داشتيم تا آيت عبرت شود، پس کيست که پند گيرد؟"

در پست قبلی در ارتباط با صعود یکی از همکاران به قله آرارات  مطالبی را در رابطه با چگونگی صعودشان به قله آرارات، مطالب وتصاویری ارائه گردید ودراینجا ادامه می دهیم مطلب را با عنوان فوق

از فرصت استفاده نموده بمناسبت ماه مبارك رمضان كه ماه نزول وحي مي باشد مطالبي مستند را درارتباط با يكي از داستان هاي پندآموز قرآن كه همان سرگذشت كشتي نوح مي باشد خدمتتان عرضه مي داريم.

در سال ۱۹۵۹، یک خلبان ترک، براساس مأموریت محول شده، چندین عکس هوایی برای مؤسسه ژئودتیک ترکیه برداشت. هنگامی که مأموریت به پایان رسید، در میان عکس های او تصویری جلب نظر می کرد که بیشتر شبیه یک قایق بود تا چیزی دیگر، قایقی بزرگ که بر سینه تپه ای، در فاصله بیست کیلومتری کوههای آرارات آرمیده بود.

 

"عكس هوايي از شئ كشتي شكل"

دکتر براندنبرگ از دانشگاه ایالتی اوهایو با دقت عکس ها را مورد مطالعه قرار داد و اظهار کرد: «من هیچ شکی ندارم که شیء موجود در عکس های هوایی یک کشتی است. من تا به حال در طول مدت فعالیتم، هرگز چنین شیء عجیبی در یک عکس هوایی ندیده بودم.»

 ۱۷ سال از آخرین تحقیقات در منطقه گذشت یک باستان شناس آمریکایی به نام «ران ویت» تحقیقات جدید خود را در منطقه آغاز کرد. او بسیار زود دریافت که این شیء قایق مانند، بسیار بزرگتر ازحدی است که قبلاً تصور می کرد. او بزودی با انجام محاسبات دقیق دریافت که طول این شیء عظیم الجثه بلندتر از طول یک زمین بازی فوتبال و اندازه آن به بزرگی یک ناو جنگی است که کاملاً در زمین دفن شده است. اما کشتی کشف شده در زیر گل و لای قطوری دفن شده بود و بسختی به جز از ارتفاع قابل رؤیت بود.

به دلیل همین عدم مشاهده دقیق از سطح زمین، امکان هر تحقیقی غیر ممکن بود. از سوی دیگر جسم کشف شده آنقدر بزرگ و سنگین بود که هر گونه اقدامی را در وهله اول عقیم می ساخت. «ران وایت» و گروه همراهش که مشتاقانه کار را پیگیری می کردند، به جایی رسیدند که تنها وقوع یک حادثه عجیب و نادر می توانست راهگشای کار آنها باشد:

 از تحقیقات ران ویت مدت زیادی نگذشته بود که در ۲۵ نوامبر سال ۱۹۷۸، وقوع زمین لرزه ای در محل، باعث شد تا کشتی مزبور به طور شگفت آوری از دل کوه بیرون بزند و سطح زمین اطرافش را به بیرون براند. بدین ترتیب دیواره های این شیء، شش متر از محوطه اطرافش بالاتر قرار گرفت و برجسته تر شد.

بدنبال این زمین لرزه، ران وایت ادعا کرد که شیء مذکور می تواند باقیمانده کشتی نوح باشد. سپس بدبینی ها به خوش بینی مبدل و این سؤال ها مطرح شد: «اگر این جسم عظیم قایقی شکل به طول یک زمین فوتبال، در ارتفاع ۱۸۹۰ متری کوههای آرارات، کشتی نوح نیست، پس چه چیز می تواند باشد؟ و اگر جسم کشتی نوح است، آیا طوفان نوح واقعاً بوقوع پیوسته است؟… آیا ما شاهد بقایای کشتی افسانه ای حضرت نوح که در کتب مقدس ادیان جهان از آن صحبت شده است، هستیم؟»

"تصوير ران ويت درپارك ملي كشتي نوح"

تاريخ كشتي نوح

طوفان و سیل در زمان حضرت نوح در سطح وسیعی بوسعت کره زمین واقع شده است. به اعتقاد مسیحیان و بنا به نص انجیل، این حادثه عظیم و دهشت آور، برای تنبیه مردمان آن روزگار که دست به سرکشی زده بودند و به منظور نجات نوح پیامبر و پیروانش واقع شده بود. بررسیهای زمین شناسی در نقاط مختلف دنیا، نابود شدن و مرگهای دسته جمعی موجودات زنده را بر اثر حادثه ای غیر منتظره نشان می دهد. برخی از این حوادث با زمان طوفان نوح همخوانی دارد.

وجود لایه های مخلوط فسیل شده حیواناتی چون فیل، پنگوئن، ماهی، درختان نخل و هزاران هزار گونه گیاه جانوری، تأییدی بر این واقعیت است. این سنگواره ها که بعضاً در برگیرنده حیوانات مناطق گرمسیر با مناطق سردسیر (در کنار هم) هستند، نشان می دهند که با فرونشستن آب، جانوران و گیاهان خارج شده، در زیر رسوبات مانده و به فسیل تبدیل شده اند. امتزاجی عجیب از جانوران خشکی و دریا، حاره و قطبی که مرگی آنی و دلخراش را روایت می کنند. 

تاریخ در مورد محل به گل نشستن کشتی چه می گوید؟

داستان کشتی نوح از گذشته های دور مورد توجه اقوام مختلف بوده است. مورخان از ۲۰۰۰ سال پیش نقل کرده اند که توریست ها و مسافران کنجکاو بسیاری از قدیم این منطقه را در کوههای آرارات کشور ترکیه، مورد بازدید قرار می دادند و گاهی تکه های کوچکی از آن به غنیمت برده می شد. در تاریخ آمده است که حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، آشوریان اقدام به ورود به کشتی کردند و موفق به ورود به طبقه سوم آن که در زیر زمین واقع شده بود شدند. این نشان می دهد که اقوال مختلف در مورد موقعیت جغرافیایی کشتی، متفقند.

 تکنولوژی پیچیده در ساخت کشتی

اینجا صحبت از ساخت یک قایق کرجی کوچک هشت نفره با ظرفیت چند حیوان کوچک نیست. بحث بر سر تکنولوژی پیچیده ای است که مهارت ذوب فلزات، ابزار پیشرفته و نیروی انسانی حاذق می طلبیده است. از آنجا که یاران حضرت نوح تعداد بسیار کمی بوده اند، این سؤال پیش می آید که نوح براستی چگونه این کشتی را ساخته است. کشتی ای که تاکنون از عجایب کتب مقدس به شمار می رفت و اکنون یک واقعیت علمی لمس شدنی است. آیا نوح به تنهایی توانسته است کشتی ناوگونه خود را به طول یک زمین فوتبال و به وزن تقریبی ۳۲۰۰۰ تن بسازد؟ آیا ساخت یک کشتی با دست خالی با امکانات آن زمان، به گنجایش ۴۹۴ اتوبوس دو طبقه مسافربری با تصورات ما درباره قدما، همخوانی دارد؟ براستی چه تعداد جانور و چگونه جمع آوری شدند و در کشتی جایگزینی شدند؟ آب و غذا چگونه تأمین می شد؟ جانوران وحشی چگونه به سوی کشتی هدایت شدند؟ باید کار جمع آوری و هدایت حیوانات کاری سخت بوده باشد ولی بهرحال فرمان خدا باید انجام می شد.

…خوشبختانه تحقیق بیشتر در محل، حضور حیوانات را در کشتی یافت شده، تأیید کرد. کشف مقادیر قابل توجهی فضولات حیوانات که به صورت فسیل در آمده اند و از ناحیه خسارت دیده کشتی به بیرون رانده شده اند ، فرضیه ما را بیشتر به واقعیت نزدیک کرد. علاقمندان به کاوش در مورد کشتی نوح بارها و بارها سعی کرده اند به درون کشتی فسیل شده راه یابند ولی همیشه با توده های عظیم سنگ و خاک نیمه ویران مواجه شده اند. در آخرین تلاشها، کاوشگران سعی کردند لایه های گل و لای خشک شده اطراف کشتی را در هم بشکنند و از میان بردارند تا شاید راهی برای ورود به اتاقکهای زیرین کشتی پیدا کنند، اما خیلی موفق نبودند. در سال ۱۹۹۱، «گرگ برور» باستان شناس، بخشی از شاخ فسیل شده جانوری را کشف کرد که از قسمت تخریب شده کشتی که فضولات حیوانی بیرون ریخته بودند، به بیرون افتاده بود. به تشخیص محققان، این شاخ که مربوط به یک پستاندار بوده است، مقارن با شاخ اندازی سالانه جانور به هنگام خروج از کشتی در آنجا رها شده است…

"ران ويت و همكارانش در كنار سنگ لنگر يافت شده."

کشتی نوح: اسکلت فلزی، بدنه چوبی

آزمایشات دانشمندان وجود قطعات آهن را در فواصل منظم و معین در ساختار کشتی تأیید کرده است. باستان شناسان با کشف رگه ها و تیرهای باریک آهنی، الگویی ترسیم کرده اند که حاصل کار به صورت نوارهای زرد و صورتی بر روی کشتی علامتگذاری شد. آنها همچنین گره ها و اتصالات آهنی محکم و برجسته ای را یافته اند که در ۵۴۰۰ نقطه کشتی بکار رفته اند.

"نوارهاي مشخص شده خطوط آهني با آرايش منظم اسكلت كشتي مي باشد."

تصویر برداری های راداری نشان داده که در محل تصادم کشتی با صخره به هنگام فرود آمدن یا به عبارت دیگر به گل نشستن، نوارهای آهنی یا تیرهای فلزی کج شده اند. آنها می گویند که استفاده وسیع و همه جانبه از فلزات در ساخت کشتی خارج از حد تصور ماست.(" و اصنع الفلک باعیننا و وحینا سوره هود، آیه37 ترجمه: وبساز كشتي را باديدگان و وحي ما )

درپايان يادآوري مي گردد صعود به قلة آرارات  بعلت اينكه قله ايست خارج از كشورو نسبتاً بلند وجذاب و در نزديك مرز ايران، نظر بسياري از كوهنوردان ايراني را به خود جذب كرده وبه آن صعود نموده اند ضمن تبريك مجدد به همكارعزيز  آقاي مهندس جعفرپور گرامي ميداريم  ياد وخاطره سه نفر ازاعضاي گروه كوهنوردي شرکت پالایش نفت اصفهان كه طي صعودهاي سراسري شركت هاي پالايش موفق شده اند به اين  كوه جذاب نيز صعود نمايند .  براي تمامي آنها  آرزوي موفقيت وسلامتي مينماييم.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم مرداد 1391ساعت 11:19  توسط عبدالحسين نوري  | 

"بنام خدايي كه كوه آفريد"

و الي الجبال كيف نصبت  يه 19 سوره غاشيه)

"و كوهها كه چگونه نهاده شده و استوار گشته."

برفراز قله آرارات

 

یک قله تا وقتی قله است که فتح نشده باشد،اما وقتی فتح شد این تویی که تبدیل به قله شده ای.

      باتبريك حلول ماه مبارك رمضان وهمچنين تبريك صعود موفقيت آميزهمكارعزيز آقاي عليرضا جعفرپور از مهندسي پالايش به قله 5160متري آرارات در كشور تركيه خلاصه اي از موقعيت كوه وچگونگي صعود ايشان به صورت سؤال وجواب  وهمچنين منتخبي ازتصاوير در ارتباط ، خدمت شما عزيزان به شرح زيرتقديم مي گردد ضمناً در پست دیگر،  مطالبي برگرفته از اينترنت درمورد كشتي نوح برروي كوه جودي كه به روايتهايي همان كوههاي  آرارات است  وبه اين جهت نيز در بين اديان يكي از كوههاي مقدس به شمار ميرود جهت كسب اطلاعات بيشتر از موقعيت اين كوه باتلخيصات وويرايشهايي بعمل آمده اضافه گرديده است .

الف : موقعيت كوه آرارات

   کوهی است واقع در شمال شرقی کشور ترکیه (استان آغری) در مرز ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بامنشاُ آتشفشاني با ارتفاع ۵۱۳۷ متر وازرشته كوههاي ارمنستان وآخرین فوران  آن  درسال ۱۸۴۰ ميلادي اتفاق افتاده است در کتاب آفرینش در عهد عتیق از آرارات به عنوان محل به خاک نشستن کشتی نوح پس از طوفان ذکر شده‌است. وگويند نامي كه در قديم براي اين كوه گفته مي شده «کوه جودی» است و در قرآن نيز ذکر شده است، ‌ كشتي نوح در كوه جودي ( كوههاي آرارات) به زمين نشسته است ]" وقيل ياارض ابلعي ماءك ويا سماء اقلعي وغيض الماء وقضي الامر واستوت علي الجودي ...." هود آيه 44  ترجمه : وخطاب شد اي زمين (فوراً)آبت را قطع كن(آب يك لحظه خشك شد) فرو نشست وحكم الهي(قهرالهي)انجام يافت وكشتي بركوه جودي نشست...‍‍ [. در پست بعدی نوشتار همان گونه كه در مقدمه آمد مطالبي را در باب كشتي نوح خواهيم آورد.

ب- چگونگي صعود

    * باتوجه به صعود موفقيت آميز تان به قله آرارات  ،  اولاً چرا تصميم به صعودبه  قله اي نموديد كه جهت دستيابي به آن  باتوجه به ارتفاع كوه وهمچنين قرار گرفتن آن درخارج ازكشور مي تواند با دشواريهاي همراه باشد ؟ و  ثانياً شرحي از ماجراي صعودتان را به صورت خلاصه  بيان بفرماييد.

-اينجانب به جهت اينكه متولد در استاني هستم كه داراي كوههاي بلندي است ومدتها در مرتفع ترين استان كشور زندگي كرده ام لذا طبعاً  علاقه زيادي  به طبيعت وكوهها دارم واز اين جهت تصميم گرفتم به اتفاق گروه كوهنوردي چهارمحال وبختياري صعودي را به كوهي در خارج ازكشور داشته باشم ودر حقيقت اين شروع كار بود كه باصعود به آرارات كليد خورد واميدوارم  باز هم خدا توفيق دهد علاوه بر اينكه بتوانم صعودهايي را به كوههاي كشورمان داشته باشم صعودهايي نيز به ارتفاعات خارج از كشوررانيزانجام دهم .

واما صعود ما پس از آمادگي هاي لازم  وطي سفر با اتوبوس  راس ساعت 7صبح روز 20/4/91 درنقطه اي ازشهر دوبايزيدكشور  تركيه (40كيلومتري مرز بازرگان) حركت خود راآغاز نموده وپس ازحدود 11ساعت خود را به كمپي كه در ارتفاع 3800متري قرار دارد رسانديم. چادرها رابرقرار وپس از استراحتي شبانه در كمپ ، راُس ساعت 1بامداد روز بعد حركتمان بسوي قله شروع شدوبدون آنكه  توقفي صورت گيردپس از 8 ساعت كوهنوردي  (ساعت 9بامداد) توانستيم خود را به بلندترين نقطه كوه آرارات برسانيم وپس از نيم ساعت ماندن روي قله بسوي پايين حركت كرده وحدود ساعت 9شب همان روز براي برگشت به وطن عزيز به مبداُ صعود رسيديم.

  * همانگونه كه فرموديد پس از آمادگي هاي لازم اقدام به صعود آرارات نموديد لطفاً چنانچه امكان دارددر اين مورد بيشتر توضيح دهيد.

- حدود دوماه قبل از صعود براي اينكه خود رابراي ماندن در ارتفاعات بالا وفق دهم وبتوانم صعود موفقيت آميزي داشته باشم با مشورت دوستان به صورت مرتب تمرينهاي ورزشي ونرمشي مناسب را انجام داده و تقريباً بصورت هفتگي كوههاي متعددي را در اصفهان وچهار محال بختياري از جمله قله هاي  كلارگندمان وهفت تنان زردكوه بختياري را صعود كردم واز اين بابت مطمئن شدم كه با توكل به خدا جهت صعود به آرارات مشكل كمتري خواهم داشت وبحمدلله موفق شدم .

  *باتشكر از توضيحات شما اميدواريم كه در آينده نيز قله هاي متعددي را باتلاش وپشتكاري كه داريد صعود نماييد.

ج- منتخبي ازتصاوير در ارتباط

1-  صعود

"حركت"

 

" دام داران وچادر نشينان در مسيرآرارات"

 

 

" برفراز قلــــه آرارات"

 

ج- مناظرآرارات

 

ادامه نوشتار باعنوان کشتی نوح در کوه های آرارات در پست بعدی انشاءالله 

+ نوشته شده در  پنجشنبه دوازدهم مرداد 1391ساعت 20:1  توسط عبدالحسين نوري  |